Rady a Návody

5 užitečných tipů, jak vyfotit pěkný portrét

Možná se obáváte toho, že vás vaši blízcí požádají o vyfocení portrétu. Abyste jim nemuseli říct: „to jsme ještě nebrali.“ Máme pro vás pár tipů, jak se s focením lidí popasovat. Když se budete našich tipů držet, jistě vykouzlíte fotografie, které se budou vašim modelům líbit.

Základem kvalitního portrétu, který vystihuje charakter modelu je kromě technických dovedností i schopnost empatie. Je tedy velmi důležité najít si k portrétovanému svoji cestu. Ať už fotíte portréty svých přátel, nebo jste byli pověřeni nafotit celou rodinu, fotíte v parku, nebo máte k dispozici ateliér, držte těchto pěti rad.

1. Tmavší pozadí je lepší než světlé

Ze všeho nejdřív přemýšlejte o pozadí, protože to je asi jediná věc, se kterou při focení nebudete mít hýbat. Pozadí by nemělo odvádět pozornost od objektu, vhodná je tedy hladká zeď nebo tmavě zelené listí. Hlavní je jednoduchost, bez výrazných linií nebo vzorů. Neexistuje nic horšího než sloup, lampa nebo větev, která vyrůstá z hlavy objektu.

Pokud fotografujete proti jasnému pozadí, může se stát, že místo portrétu bude na snímku jen tmavá silueta. Může za to jas pozadí, fotoaparát tak záběr podexponuje.  Abyste tomu předešli, můžete vyklopit vestavěný blesk fotoaparátu. Ale i přes to bude lepší se jasnému pozadí vyhnout a vybírat to, které je tmavší než fotografovaný objekt.

Mějte na paměti, že motivem snímku je váš objekt, proto nefoťte celé jeho okolí. Přibližte se fyzicky k fotografované osobě co nejvíc, nebo použijte teleobjektiv či objektiv se zoomem a izolujte. Hlava má svislý tvar, proto obličej fotografujte na výšku. Vodorovné portréty mohou vypadat nepřirozeně, ale kreativitě se meze nekladou.

2. Vzhled objektu je velmi důležitý!

Věnujte velkou pozornost stylingu modelu, tedy oblečení, účesu i líčení. Pro portréty jsou perfektní jednolité barvy. Jasné vzory na oblečení nefungují, přitahují na sebe pozornost a odvádějí ji od tváře. Pro začátek se tedy držte jednoduchosti a přirozenosti a postupně můžete začít experimentovat s líčením i oblečením.

3. Výběr objektivu

Portrétní objektivy se vyznačují dobrou světelností, vždy se jedná o teleobjektiv (od ohniskové vzdálenosti 50 mm výše). Takový objektiv dokáže zachytit portrétovanou osobu tak, jak jsme zvyklí ji vidět na vlastní oči. Když fotíte osobu ze vzdálenosti 1,5–2 metrů, vypadá tak, jak jsme zvyklí. Pokud ale fotíte z kratší vzdálenosti, dochází k perspektivnímu zkreslení, které deformuje obličej. Čísly se nemusíte trápit, hledejte portrétní objektivy, ať už u prodejce, nebo na internetu. 

4. Úhel pohledu, kompozice a rada, jak vypadat štíhlejší

Model nikdy nefotografujte přímo z čelního pohledu. Nechte ho, aby se natočil tělem trochu do úhlu (zhruba 45° směrem od vás) a otočil hlavu zpět tváří k vám. Tato póza působí lépe a lidé vypadají štíhlejší.

Stejně jako u všech druhů fotografie i tady platí – čím kreativnější, tím lepší. Nicméně byste měli dodržovat pár jednoduchých pravidel. Pravidlo třetin a zlatý řez jsou základ. Obličej v hledáčku umístěte tak, aby zaplnil horní nebo pravou třetinu snímku.

Pokud se objekt nedívá přímo do objektivu, nechte ve směru jeho pohledu prostor. Umístění očí v horní třetině snímku je vizuálně přitažlivější.

5. Nenechte se svazovat automatikou

Automatické nastavení fotoaparátu vám usnadní práci, ale jedině s manuálním nastavením můžete dosáhnout té správné expozice. U portrétů se totiž u automatického nastavení fotoaparát nechává mást světlými tóny v obličeji a celou fotografii pak podexponuje.

Nemusíte se ale trápit s nastavováním všech parametrů. Zvolte režim priority clony, tu nastavte širokou – v rozmezí 2.8 až klasických 5.6, kvůli rozostřenému pozadí. Zrcadlovka si pak v návaznosti na clonu sama zvolí nejvhodnější čas závěrky.

Chcete-li však pracovat plně manuálně, nad rychlostí závěrky přemýšlejte v souvislosti s použitým objektivem, respektive s jeho ohniskovou vzdáleností. Platí zde obecné pravidlo, že rychlost závěrky by měla být vyšší než ohnisková vzdálenost. Se širokoúhlými objektivy můžete použít delší časy. Moderní objektivy však disponují kvalitními stabilizátory obrazu, a tak lze i ve zhoršených podmínkách či u pohybujících se objektů použít i delší čas.

What is your reaction?

Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0

You may also like

Leave a reply